Cand iesi din zona ta de confort pentru a face ceva nou, ceva ce nu face toata lumea, vei primi tot felul de reactii de la cei din jurul tau.
De fapt, multi oameni nu se apuca sa implementeze o idee foarte buna pe care o au tocmai pentru ca se tem de reactiile celorlalti.
Chestia asta se aplica in toate ariile vietii.
Daca esti gras si te apuci de sala ca sa slabesti cu siguranta vei primi incurajari, dar vor exista mereu acei hateri care sa-ti dea feedback de tipul „ce grasule, chiar crezi ca ai vreo sansa sa dai jos alea 100 kg in plus?”.
Exact acelasi lucru se intampla si cand iti faci un blog sau incepi
un proiect. Vei intalni tot felul de reactii. Cei care gasesc munca ta
utila te vor incuraja, dar cu siguranta vei primi si reactii care te vor
influenta negativ la nivel emotional.
„Ia uite-l si pe asta ce face..”
Reactii care te vor face sa crezi ca munca ta nu e buna si ca nu mai
are rost sa continui. Oricat incerci sa nu tii cont de parerile astea,
stii ca in adancul tau te afecteaza si te influenteaza negativ.
Realitatea e ca cei care te incurajeaza si carora le place munca ta
vor fi mereu mult mai multi decat cei 5% care te descurajeaza,
indiferent ca vrei sa schimbi ceva la persoana ta sau ca vrei sa te
apuci de un proiect precum un blog.
Acum, intrebarea e – esti sigur ca vrei sa-ti pese atat de mult de parerea unor oameni care nu fac nimic inafara de a-i critica pe altii din invidie?
A unor oameni care prefera sa stea in zona lor de confort mereu si sa
se uite in curtea vecinilor, in loc sa incerce sa faca ceva cu mana
lor? Esti sigur ca parerea lor e mai importanta decat tine si cum te
simti tu facand ceea ce faci?
Esti sigur ca vrei sa dai celor 5% invidiosi care nu vor realiza
nimic in viata asta, importanta mai mare decat restului de 95% oameni de
calitate care te plac si care apreciaza ce faci?
Asadar, hai sa vedem cum clasificam feedbackul primit de la cei din jur, cand ar trebui sa ne pese de el si in ce masura.
Cele 3 tipuri de feedback
Daca vrei sa ai succes si sa te mentii motivat spre a lucra la ideea
ta, e esential sa stii cum sa primesti toate cele 3 tipuri de feedback:
pozitiv, negativ si distructiv. Toate au parti bune si parti rele:
1) Feedbackul pozitiv
“Te urmaresc de ceva vreme si imi place ce scrii. As vrea sa faci mai multe materiale pe partea tehnica a unui blog, pentru ca acolo am cele mai multe intrebari. Mersi si keep up the good work!”
Scopul celui care scrie feedbackul pozitiv este de incurajare.
Cel care iti ofera tipul asta de feedback iti apreciaza munca si e
foarte probabil sa vrea sa mai citeasca lucruri asemanatoare de la tine
si in viitor.
Efectul feedbackului pozitiv asupra ta, ca blogger, este de crestere si motivare. Oamenii care iti ofera feedback pozitiv sunt printre cei mai valorosi pentru tine.
Ei sunt cei care iti incearca ideile, care obtin rezultate si care te
recomanda prietenilor si celor care considera ei ca ar putea beneficia
citind blogul tau.
Iar ca blogger, este esential sa se vorbeasca despre tine si sa oferi
oamenilor rezultate prin ceea ce scrii. Pentru ca daca cineva are o
anumita problema si tu ii oferi solutia, fii sigur ca va vorbi despre
tine si cu alti oameni care trec prin aceeasi problema. Asta e feedbackul pozitiv.
Asta inseamna ca mai multa lume va pune la incercare solutia ta, vor obtine rezultate si vor vorbi despre tine la randul lor.
Sa oferi solutii reale pentru probleme comune e cea mai buna cale de a
te raspandi in mod viral: scrii ceva ce aduce oamenilor un anumit
rezultat, cei care obtin rezultatul vorbesc despre tine mai departe, iar
vizitele la articolul respectiv cresc exponential.
Cand primesti feedback pozitiv, e important sa nu-l supraapreciezi. Mi s-a intamplat ca prea mult feedback pozitiv in lipsa celui negativ sau chiar distructiv sa ma demotiveze.
Chiar daca ti se ofera impresia ca faci totul bine, nu renunta sa te
gandesti la noi solutii si moduri prin care poti imbunatati calitatea a
ceea ce oferi.
2) Feedbackul negativ
“M-a plictisit rau articolul asta, nici n-am apucat sa-l citesc pana la capat ca as fi adormit. Imi placea mai mult cum scriai inainte.
Daca tii neaparat sa faci o schimbare, atunci ar trebui sa faci X si Y diferit.”
Asta e feedbackul negativ.
Cel care il ofera apreciaza ce faci si mai mult, vrea sa devii mai
bun, deci iti ofera ideile lui pentru a-ti atinge scopul. De multe ori,
astfel de idei din exterior iti pot deschide mintea asupra unor lucruri
pe care tu probabil nu le vezi.
Efectul feedbackului negativ este de imbunatatire a continutului si, implicit, de crestere. Cand il primesti, incearca sa vezi ideea din spatele a ceea ce scrie omul respectiv.
Gandeste-te ce nu i-a placut mai exact si ce ai putea face ca sa
imbunatatesti lucrul respectiv – mai ales daca mai multi oameni sustin
acea parere.
Apreciaza-l pe cel care ti-l ofera. Gandeste-te ca a facut efortul sa
citeasca un articol care nu i-a placut, dupa care a investit timp ca
sa-ti scrie parerea lui pentru ca tu sa imbunatatesti ceea ce faci.
A depus mult efort doar ca sa ajunga mesajul lui la tine, deci e clar
interesat de ce scrii. Personal, feedbackul negativ e cel pe care
incerc sa-l apreciez si valorific cel mai mult.
3) Feedbackul distructiv
”Blogul tau e de rahat. N-o sa te citeasca nimeni niciodata, asa ca lasa-te rapid.”
Asta e feedbackul distructiv. Cei care il ofera sunt asa-zisii hateri, cei care nu fac nimic decat sa imparta parerea lor nasoala despre orice ii inconjoara.
Cel care trimite feedbackul distructiv nu are niciun scop. Haterii sunt pur si simplu invidiosi, cel mai probabil nu au realizat nimic in viata asta si au o gramada de timp de pierdut.
Sunt genul de oameni care se simt depasiti de cei care fac
ceva, dar totusi nu vor sa incerce nimic cu mana lor pentru a se
dezvolta pe ei insisi. In loc de asta, prefera sa faca tot posibilul
pentru a-i trage pe cei din jur in jos.
Efectul rau al feedbackului distructiv este de descurajare.
Diferenta dintre feedbackul distructiv si cel negativ e ca primul nu-ti
da nicio idee despre ce nu i-a placut omului, deci habar nu ai de unde
sa iei problema ca sa o rezolvi.
De aceea e cel mai bine sa-l ignori si chiar sa-l stergi, ca sa nu-ti
amintesti de el. Pentru ca nu are niciun scop si singurul efect pe
care-l poate avea asupra ta e cel de descurajare, e mai bine sa-ti
pastrezi blogul curat si departe de astfel de pareri nefolositoare.
Nu vrei sa-ti oferi ocazia sa recitesti feedback distructiv in
viitor, pentru ca nu poate iesi nimic benefic din asta. N-ai face decat
sa pierzi energie si timp valoros.
Efectul bun al feedbackului distructiv e de crestere. Feedbackul distructiv este in unele cazuri mult mai benefic pentru blogul tau decat cel pozitiv. Cum asa?
E destul de simplu. Cei care il ofera vor vorbi despre tine mai departe, probabil la modul „ia uite ce blog nasol are asta, intra si tu aici sa vezi”.
Totusi, unii din cei care vor ajunge pe blogul tau dintr-un asemenea
link nu vor impartasi aceeasi parere cu cel care o emite. Imagineaza-ti
ca doar 1% din oamenii care ajung asa pe blogul tau te plac. Deja a
devenit foarte benefic feedbackul asta!
Ca exemplu, stiu ca a existat acum ceva timp un conflict intre Arhi –
un tip care avea un blog personal relativ popular – si Mircea Badea.
Arhi a scris pe blog ceva despre Badea, care a aflat si s-a inflamat
cand a citit articolul. Ca rezultat, a citit postul lui Arhi in direct
la Antena 3, sub pretextul „uite ce prost e ăsta, ce a scris despre mine”.
Rezultatul? Eu (ca multi altii!) am ajuns sa citesc blogul lui Arhi
din pura curiozitate! Mai tarziu, a inceput sa-mi placa si sa mai arunc
o privire pe siteul lui din cand in cand, ca sa vad ce-a mai facut.
Asadar, cine a iesit mai castigat din toata povestea? Arhi, cu zecile
(poate sutele) de mii de noi vizitatori pe care i-a adus Badea pe
blogul lui? Sau Badea, care nu a facut decat sa-si descarce nervii pe
acum-faimosul blogger?
Daca nu ma insel, haterul a vorbit despre Arhi in doua emisiuni
separate, doua seri la rand. Ba chiar i-a dat si poza pe post, sub
pretextul „uite, grasul asta a scris despre mine ieri”.
A fost atat de bun feedbackul asta distructiv pentru Arhi, incat
uneori ma intreb daca nu cumva l-a platit pe Mircea pentru reclama pe
care i-a facut-o. Dar chiar si asa, exemplul tot ar ramane relevant.
Cat timp nu-l lasi sa te afecteze emotional, feedbackul distructiv e
foarte benefic pentru tine si pentru popularitatea blogului tau.
Concluzie
Lasa-te motivat de orice feedback primesti! Orice tip de reactie a vizitatorilor e buna pentru motivatia ta si e esentiala pentru cresterea popularitatii blogului tau!
Feedbackul tau
Cum ti s-a parut articolul? Ai vreo sugestie pentru mine? Te rog sa-mi lasi un comment!
SURSA: Doar pe internet
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
E unul pur personal. E plăcerea de a publica fără restricţii.