Poţi oare să-ţi identifici corect capacitățile și competențele sale într-un anumit domeniu?
Să ne imaginăm o situaţie:
Sunteţi la curs, lecţia este
plictisitoare, şi aţi hotărît să jucaţi o partidă de bilot cu colegii.
Aţi jucat tot cursul, de fiecare dată aţi fost învingător, vă s-a făcut
impresia că sunteţi un adevărat profesionist şi puteţi învinge pe
oricine. Astfel, seara participaţi la un turneu în cămin, iar oponenţii,
mai pregătiţi şi experimentaţi, v-au făcut praf, şi aţi pierdut toţi
banii. Tot acest timp aţi crezut că sunteţi specialist în domeniu, dar
rezultă că sunteţi doar un amator. Acest fenomen este numit efectul
Dunning-Kruger, şi este o parte integrantă a naturii umane.
Efectul Dunning-Kruger -
un defect cognitiv care constă în faptul, că persoanele cu un nivel
scăzut de calificare, fac concluzii eronate, iar din motivul
incompetenţei sale, nu sunt capabili să-şi conştientizeze greșelile.
Ideea este că persoanele incompetente
îşi supraestimează abilităţile sale, calificîndu-le mult peste medii,
mult mai bune decît sunt în realitate, în timp ce oamenii cu adevărat
calificați îşi subevaluează constant abilităţile. Astfel se ajunge la
situaţia în care incompetenţii se văd mai competenţi decît cei pregătiţi
suficient.
Astfel, se poate explica de ce studenţii
bine pregătiţi se tem de rezultate slabe înainte de un examen, sau, de
ce avînd un bagaj de cunoştinţe şi experienţă, sunt plini de îndoieli în
luarea unor decizii.
Această ipoteză a fost înainatată de Justin Kruger şi David Dunning,
doi cercetători americani de la Universitatea Cornell. În 1999 aceştia
au efectuat următorul experiment: ei au cerut studenţilor universităţii
Cornell să treacă un test de gramatică și logică. După ce li s-au arătat
reuzultatele testelor, subiectii au fost rugaţi să-şi estimeze poziţia
în ordinea descrescatoare a notelor. Cei cu rezultate bune s-au estimat
corect, cei cu rezultate slabe şi-au supraestimat constant poziţia.
Totodată, cei ce aveau cunoştinţe solide tindeau să se subestimeze
relativ, deoarece lor li se păreau testele prea uşoare, s-au gîndit că
şi pentru ceilalţi sunt uşoare.
Astfel, Kruger şi Dunning au formulat 4 ipoteze în care incompetenţii:
1. Tind să-şi supraaprecieze propriul lor nivel de pricepere.
2. Nu reuşesc să recunoască priceperea adevarată la alţii.
3. Nu pot recunoaşte caracterul extrem al lipsei lor de cunoştinţe.
4. Recunosc şi acceptă lipsa abilităţilor, dacă sunt instruiţi şi învăţaţi astfel ca să-şi îmbunătăţească în mod substanţial nivelul de pricepere.
1. Tind să-şi supraaprecieze propriul lor nivel de pricepere.
2. Nu reuşesc să recunoască priceperea adevarată la alţii.
3. Nu pot recunoaşte caracterul extrem al lipsei lor de cunoştinţe.
4. Recunosc şi acceptă lipsa abilităţilor, dacă sunt instruiţi şi învăţaţi astfel ca să-şi îmbunătăţească în mod substanţial nivelul de pricepere.
Efectul Dunning-Kruger se manifestă
peste tot, în politică, în medicină, la televiziune, pe internet, chiar
şi noi toţi, din cînd în cînd, observăm acest fenomen la noi înşişi.
Evident, aici nu e vorba numai de lipsa de cunoştinţe, ci mai ales de
refuzul de a recunoaşte greşelile şi imensul egocentrism al
purtatorului.
Justin Kruger şi David Dunning au reuşit pentru formularea acestei teorii să primească premiu Nobel în psihologie în 2000.
Bertrand Russell, filosof, matematician, istoric și critic social britanic:
„Unul dintre cele mai triste aspecte ale vremurilor noastre este că cei care au certitudini sunt proşti, iar cei cu imaginaţie şi competenţă sunt plini de dubii şi indecizie”.
Sursa: INTERNET
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
E unul pur personal. E plăcerea de a publica fără restricţii.