Propuneri de includere a Tulburării de alienare parentală
(Parental Alienation Disorder) în DSM V
Traducerea şi adaptarea după Dr. William Bernet
Articol publicat în volumul Probleme actuale ale ştinţelor umaniste,
Analele ştiinţifice ale doctoranzilor şi competitorilor, Chişinău, 2011.
Noţiunea de Parental Alienation Syndrome (PAS – Sindromul de alienare parentală) a fost introdusă de profesorul de psihiatrie american Richard A. Gardner în anul 1985. El defineşte PAS
ca fiind o tulburare ce apare în principal în contextul disputei
părinţilor asupra stabilirii custodiei unui copil şi se manifestă ca o
campanie nejustificată de denigrare, în faţa copilului, a unui părinte
de către celălalt. Unul dintre părinţi, realizează o „spălare a
creierului” copilului, o îndoctrinare, „vorbeşte de rău” celălalt
părinte în faţa copilului, efectul fiind un adevărat abuz emoţional
asupra acestuia.
Dr. Douglas Darnall introduce noţiunea de Parental Alienation (PA - Înstrăinare parentală)
ca fiind orice constelaţie de comportamente, conştiente sau
inconştiente, care ar putea evoca o perturbare a relaţiei dintre copil
şi părintele care nu deţine custodia sa. Pentru Dr. Darnall, accentul
cade pe spălarea creierului (brainwashing), alienarea fiind un proces reciproc în care ambii părinţi sunt prinşi.
Alienarea parentală a stârnit multe controverse în lumea
ştiinţifică. Sindromul alienării parentale nu este recunoscut până în
acest moment ca diagnostic psihiatric. Asociaţia Psihologilor Americani
(American Psychological Association) nu a precizat până în prezent o
poziţie oficială, nici pro, nici contra. Cu toate acestea, PAS şi PA
au fost acceptate de mulţi profesionişti şi de multe instanţe din SUA,
Canada, Australia şi Europa, incluzând CEDO şi instanţele din România.
În anul 2010, Dr. William Bernet, profesor de psihiatrie la
Vanderbilt University School of Medicine, expert în psihiatria copilului
şi psihiatrie legală, alături de o serie de specialişti în sănătate
mintală din 11 ţări, printre care S.U.A., Canada şi majoritatea statelor
europene, a definit Tulburarea de alienare parentală
(Parental Alienation Disorder - PAD) şi a propus includerea acesteia în
DSM – Manualul de Diagnostic şi Statistică a Tulburărilor Mentale -
ediţia a V-a (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders,
publicat de American Psychiatric Association).
Principala caracteristică a Tulburării de alienare parentală
este că un copil, de obicei aflat în situaţia în care părinţi sunt
angajaţi într-un divorţ cu grad înalt de conflict, creează o alianţă cu
unul dintre părinţi (părintele preferat) şi respinge relaţia cu celălalt
părinte (părintele înstrăinat) fără a avea o justificare legitimă.
Simptomul principal este rezistenţa sau refuzul copilului de a avea contact cu părintele înstrăinat (Criteriul A).
Comportamentul copilului include o campanie
persistentă de denigrare a părintelui înstrăinat şi lipsa sau
absurditatea raţionamentului pentru care acesta este respins (Criteriul B).
Următoarele semne clinice apar frecvent în cadrul acestei tulburări,
mai ales atunci când aceasta atinge un nivel moderat sau sever
(Criteriul C):
- Lipsa de ambivalenţă – se referă la convingerea copilului că părintele înstrăinat este întrutotul rău iar părintele preferat este întrutotul bun;
- Fenomenul „liber-cugetător” – copilul consideră că decizia de a respinge părintele îi aparţine în totalitate şi că nu este influenţat de către părintele preferat;
- Sprijinul necondiţionat – copilul ia automat partea părintelui preferat în cazul unui dezacord;
- Copilul poate prezenta o desconsiderare pentru sentimentele părintelui înstrăinat şi o lipsă a sentimentului de vinovăţie faţă de acesta;
- Copilul poate expune scenarii preluate de la părintele preferat, identice cu cele declarate de acesta;
- Animozitatea copilului faţă de părintele înstrăinat se poate extinde şi la familia acestuia.
Diagnosticul de Tulburare de alienare parentală nu se stabileşte atunci când refuzul copilului de a avea contact cu părintele respins este justificat, de exemplu în cazul în care copilul a fost neglijat sau abuzat de acel părinte (Criteriul D).
Caracteristici asociate
Tulburarea de alienare parentală poate fi uşoară, moderată sau severă. Când Tulburarea de alienare parentală
este uşoară, copilul poate refuza contactul cu părintele înstrăinat,
dar atunci când sunt împreună se bucură de o bună relaţie cu acesta.
Copilul poate avea o relaţionare bună, puternică cu ambii părinţi, chiar
dacă afirmă critici la adresa părintelui înstrăinat.
Când Tulburarea de alienare parentală
este moderată, copilul poate refuza contactul cu părintele înstrăinat
şi să continue să îl critice şi să se plângă de acesta chiar şi în
perioada de vizitare. Copilul poate avea o relaţie uşor sau moderat
patologică cu părintele preferat.
Când Tulburarea de alienare parentală
este severă, copilul refuză cu putere întâlnirea, se poate ascunde sau
fugi de părintele înstrăinat. Comportamentul copilului este determinat
de convingerea falsă că părintele înstrăinat este rău, periculos sau
lipsit de valoare. Copilul are de obicei o relaţie patologică cu
părintele preferat, uneori împărtăşind cu acesta o viziune paranoidă
asupra lumii.
Diagnosticul de Tulburarea de alienare parentală
se referă la copil; părintele preferat al acestuia sau alte persoane de
care copilul depinde pot manifesta următoarele atitudini sau
comportamente, care sunt deseori cauza principală a tulburării:
Critici persistente la adresa calităţilor şi aptitudinilor parentale ale părintelui înstrăinat;
Afirmaţii care induc copilului teamă, neplăcere sau îl fac să critice părintele înstrăinat;
Diverse comportamente menite de a îndepărta părintele din viaţa copilului.
Comportamentul părintelui preferat poate include sesizări către
poliţie sau serviciile de protecţie a copilului împotriva părintelui
înstrăinat.
Tulburarea de alienare parentală
poate fi cauza pentru falsele acuze de abuz sexual împotriva părintelui
înstrăinat. Părintele preferat poate ajunge la litigii, mergând până la
abuz de drept. Părintele preferat poate încălca hotărârile
judecătoreşti care nu sunt pe placul său. Deseori, la aceste persoane se
pot observa tulburări psihice: tulburare de personalitate narcisică
sau borderline, experienţe psihotraumatice în copilărie, trăsături
paranoide. De asemenea, părintele înstrăinat poate manifesta o serie de
comportamente, care pot influenţa sau contribui la declanşarea
tulburării: lipsa de căldură şi implicare, abilităţi parentale
deficitare, lipsa de timp dedicat activităţilor cu copilul. Cu toate
acestea, intensitatea şi durata respingerii de către copil nu este nici
pe departe proporţională cu carenţele minore şi slăbiciunea abilităţilor
parentale ale părintelui înstrăinat.
Deşi Tulburarea de alienare parentală
apare cel mai adesea în situaţii de conflict între cei doi părinţi
legat de custodie, aceasta poate interveni şi în alte tipuri de conflict
legat de custodie, cum ar fi litigiile dintre un părinte natural şi un
părinte vitreg sau dintre un părinte şi un bunic. Uneori alţi membri ai
familiei, cum ar fi părinţii vitregi sau bunicii pot contribui la
apariţia Tulburării de alienare parentală. Ocazional, alte persoane – terapeuţi sau lucrători în protecţia copilului – pot contribui la apariţia Tulburării de alienare parentală prin încurajarea sau sprijinirea refuzului copilului de a avea contact cu părintele înstrăinat. Tulburarea de alienare parentală
nu apare în mod necesar în cazuri de litigii legate de divorţ, ci poate
apare şi în familii organizate sau după mulţi ani după divorţ.
Diagnostic diferenţial
Deseori copilul, după separarea părinţilor sau divorţ, poate să
evite contactul cu părintele ce nu a obţinut custodia. Există o serie de
explicaţii posibile ale acestui comportament. Tulburarea de alienare parentală este un motiv important, dar nu singurul pentru care un copil poate refuza contactul cu celălalt părinte.
În cursul dezvoltării normale, copilul poate fi mai apropiat de un
părinte sau de celălalt, în funcţie de stadiul său de dezvoltare şi
evenimentele petrecute în viaţa copilului. Când părinţii nu sunt de
acord, este normal pentru un copil să trăiască un conflict de
loialitate. Aceste variaţii trecătoare în relaţia unui copil cu mama sau
tatăl său nu îndeplinesc criteriile pentru diagnosticarea unei Tulburări de alienare parentală
deoarece nu constituie o respingere persistentă sau o denigrare a unui
părinte care să atingă nivelul unei campanii de denigrare.
În cazul în care copilul a fost abuzat, neglijat sau respins
de către părintele care nu a obţinut custodia sau de partenerul actual
al acestuia, ostilitatea copilului poate fi justificată şi este de
înţeles că acel copil refuză să viziteze locuinţa acelui părinte. Dacă
abuzul este motivul pentru care copilul refuză să-şi viziteze părintele,
va fi pus diagnosticul de abuz fizic sau sexual asupra copilului şi nu
de Tulburare de alienare parentală. Este important de reţinut că
un părinte abuzator poate utiliza exagerat conceptul de alienare
parentală pentru a acuza celălalt părinte de refuzul copilului de a avea
relaţie cu el. În cazul tulburării psihotice induse, un părinte
delirant poate influenţa copilul să creadă că celălalt părinte este o
persoană malefică, de care trebuie să îi fie frică şi care trebuie
evitată. În Tulburarea de alienare parentală părintele alienator poate avea opinii negative foarte puternice despre celălalt părinte, dar menţine contactul cu realitatea.
Când părinţii se separă sau divorţează, un copil cu tulburare de anxietate de separare
poate deveni chiar mai îngrijorat şi anxios la despărţirea de cel care
îl îngrijeşte. În cazul anxietăţii de separare copilul este preocupat cu
temerile nerealiste că i s-ar putea întâmpla ceva rău părintelui care
în îngrijeşte, în timp ce în cazul Tulburării de alienare parentală copilul este preocupat de convingerile nerealiste că părintele înstrăinat este periculos.
Este exclus ca un copil cu fobie specifică,
situaţională, să poată avea o teamă nejustificată de un părinte sau de
un anumit aspect legat de locuinţa acestuia. Este puţin probabil ca un
copil cu fobie specifică să se angajeze într-o campanie de denigrare a obiectului de care se teme, campania de denigrare fiind un element central al Tulburării de alienare parentală.
În urma divorţului sau separării, un copil cu opoziţionism
provocator poate deveni chiar mai simptomatic – furios, plin de
resentimente, încăpăţânat – şi să refuze să participe la procesul de
trecere de la un părinte la altul. În cazul tulburării opoziţionismului provocator, copilul poate fi în opoziţie cu ambii părinţi, în diferite contexte, în timp ce copilul cu Tulburare de alienare parentală
îşi concentrează negativismul pe refuzul contactului cu părintele
înstrăinat şi se implică în campania de denigrare a acestuia.
Când părinţii se separă sau divorţează, un copil poate suferi o tulburare de adaptare
ca reacţie la diferiţi factori stresanţi apăruţi în urma divorţului:
neînţelegerile dintre părinţi, pierderea relaţiei cu un părinte şi
mutarea într-un nou cartier sau scoală. Un copil cu tulburare de adaptare
poate avea o varietate de simptome nespecifice, inclusiv depresie,
stări anxioase şi comportamente distructive, în timp ce un copil cu tulburare de alienare parentală
manifestă simptome specifice, care includ campania de denigrare şi
explicaţii slabe sau iraţionale pentru critica permanentă a faţă de
părintele înstrăinat.
O relaţie problematică părinte-copil
(cod V) este diagnosticul potrivit daca atenţia clinică este
concentrată pe relaţia dintre copil şi părintele sau părinţii divorţaţi,
dar simptomele nu coincid criteriilor unei tulburări mentale. De
exemplu, un adolescent rebel poate să nu prezinte o tulburare mentală,
dar poate pentru un timp să refuze contactul cu unul dintre părinţi,
chiar dacă ambii părinţi l-au încurajat s-o facă şi o instanţă a hotărât
astfel. Pe de alta parte, tulburarea de alienare parentală poate
fi diagnosticată dacă simptomele copilului sunt persistente şi
îndeajuns de severe pentru a îndeplini criteriile pentru această
tulburare.
Criteriile de diagnostic pentru Tulburarea de alienare parentală
A. Copilul, de obicei în cazul în care părinţii sunt angajaţi
într-un divorţ cu conflict de mare intensitate, creează o alianţă
puternică cu un părinte şi respinge relaţia cu celălalt părinte, care
devine părinte înstrăinat fără o justificare legitimă. Copilul refuză să aibă o relaţie sau să petreacă timp cu părintele înstrăinat.
B. Copilul manifestă următoarele comportamente:
- o respingere persistentă sau denigrare a părintelui înstrăinat, care ajunge la nivelul unei adevărate campanii;
- explicaţiile copilului pentru respingerea sau critica părintelui înstrăinat sunt absente, slabe sau absurde.
C. Copilul manifestă două sau mai multe din următoarele şase atitudini şi comportamente:
- lipsa de ambivalenţă;
- fenomenul de „liber - cugetător”;
- sprijinul necondiţionat acordat unui părinte împotriva celuilalt;
- lipsa de vinovăţie cu privire la respingerea părintelui;
- prezenţa de scenarii preluate;
- ostilitate faţă de familia părintelui înstrăinat.
D. Durata tulburării este de cel puţin 2 luni.
E. Perturbarea provoacă suferinţă semnificativă clinic sau
insuficienţă sociale în academic (profesionale), sau alte domenii
importante de funcţionare.
F. Refuzul copilului de a avea o relaţie cu părintele înstrăinat
nu are o justificare legitimă. Tulburarea de alienare parentală nu este
diagnosticată dacă copilul a fost maltratat de părintele înstrăinat.
Cu toata "propunerea" ca asa-zisul sindrom al alienarii parentale sa fie introdus in DSM, asociatia psihiatrilor nu a recunoscut si prin urmare nu a aprobat introducerea acestei "tulburari" nici in ultima editie, raspectiv DSM-5. Pretinsul sindrom, inventat de R.Grdner, un psihiatru cu un asemenea "succes" profesioanal incat a sfarsit prin a se sinucide (!!!), dovada celei mai profunde tulburari psihice, continua sa fie "o arma" folosita de reprezentanti ai org t.a.t.a sau/si a.r.p.c pentru a promova in instante acuzatii la adresa (in general) a mamelor. Orice invocare sau trimitere la pretinsul sindrom al alienarii parentale are aceleasi "baze stiintifice" si aceiasi "credibilitatea" pe cat ar avea deochiul!
RăspundețiȘtergere