vineri, 12 aprilie 2013

STOP MANIPULĂRII PRIN DEZVOTARE PERSONALĂ!



Cu toate că, în România, există o lege care autorizează aceste compentențe 213/2004, nimeni nu o respectă! 

Dar nici promotorii legii nu fac demersuri în acest sens.
Sigur, a fi speaker sau să ai niște workshopuri este un lucru din punct de vedere financiar foarte atractiv. Hai să facem un calcul simplu: un participant plătește 100 ron X 200 de participanți = 20.000 ron/eveniment. Ceea ce nu e rău, nu-i așa?  Ce trebuie să faci pentru asta? Păi să citești o carte, să areți bine, să-ți cumperi niște haine bune , un Macbook, o mașină, un grafician bun și un PR ist deștept, care știe să te facă comercial. Simplu.

Problema e în felul următor: în ultima vreme am devenit un fel de preot, care vindecă rănile făcute de cvazicolegii mei de pe piață, care au impresia că dacă au fost la un curs cu Tony Robbins sau Robin Sharma, sau dacă au citit cărțile lui Brian Tracy, sau au urmat cursuri de amorul artei, sau sunt pe piață de ceva timp se certifică a fi experți în inteligență emoțională etc. Fraților!! Stop! ÎN SUFLETUL OMULUI NU SE INTRĂ CU BOCANCII și nici cu diverse forme de manipulare în masă!

Discursurile motivaționale care devin deja evanghelice pot manipula marea masă de oameni. Credeti-mă pe cuvânt! Dar lasă răni adânci în sufletul omului. Iar tu dragă speakerule nici nu ști despre asta, pentru se întâmplă după ce tu te cari de pe scenă, iar omul rămâne cu un gust dulce-amar despre sine. Adesea, adresez întrebări legat de context:” Spune-mi te rog, de când ai început să gândești despre tine  așa?” Raspunsurile sunt de genul: “de când l-am ascultat pe DL X sau Dna X vorbind la un eveniment… “. Sigur dacă privesc dintr-un alt punct de vedere ar trebui să mă bucur. Deoarece astfel de situații, îmi aduc clienți noi. Dar nu pot să mă bucur de asta! Pentru că eu sunt un ambasador al fericirii și dedic o parte însemnată din timpul meu aducerii ştiinţelor comportamentale şi descoperirilor neuropsihologiei mai aproape de oameni. 

O misiune obligatorie, dacă ţinem cont de cifre: în ţara noastră, 20 la sută din populaţie dispune de cunoştinţe ştiinţifice elementare. În contextul european, stăm şi mai rău. Conform studiului STISOC, din 2010, deficitul ştiinţific al publicului român era unul dintre cele mai mari din Europa: locul 24 din 29. Aceasta ar fi una dintre motivaţiile mele atunci când mă implic în activităţi de public speaking, seminarii, trainiguri, workshopuri şi în organizarea de tabere de profil. Şi pentru care public articole pentru popularizarea ştiinţei.

Ştiinţa nu s-a străduit să îşi construiască un limbaj seductiv pentru a convinge valoarea de adevăr, care este dată de cercetare prin modalităţi logice, raţionale sau empirice. Iar pseudoştiinţele sau paraştiinţele au depăşit-o.

Nu mă înţelegeţi greşit: nu am nimic împotriva oamenilor de succes fără pregătire ştiinţifică, care fac prezentări publice sau promovează dezvoltarea personală. Felul în care îşi expun strategia pe care au abordat-o în a obţine succesul personal mi se pare foarte folositor. Doar că adesea trec de hotarul experienţei personale şi au tendinţa de a generaliza succesul prin teorii şi cunoştinţe care nu sunt validate ştiinţific. Altfel spus, succesul lor este validat de cei care îl ascultă! Eu cred în teoria succesului validat ştiinţific şi nu în cel expus prin convingerea publicului.

Singurul lucru pe care îl putem face este să ne alegem evenimentele la care mergem. Chiar și pe care le organizez eu. Ascultați, filtrați și nu luați toate sfaturile ca fiind obligatoriu corecte sau bune. Informați-vă despre speakeri, criticați ce nu vă place într-un mod liber și deschis. Dacă este suficient de inteligent va lua aminte la ele. Dacă nu, dați-i cancel!

Iar pentru organizatorii de evenimente de dezvoltare personală, când vine vorba de subiecte psihologice (inteligență emoționlă,  leadership de exemplu)  chemați specialiști să vorbească, chiar dacă nu sunt mari oratori. Vor învăța pentru că sunt oameni care știu să-și cultive competențele profesionale.

Distribuie acest articol dacă ești de acord cu mine și vrei calitate în dezvoltare personală în România!

publicat de către Dr. Hedi Hoka

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

E unul pur personal. E plăcerea de a publica fără restricţii.

Cârciumile Sucevei

 De la Hanul „Langer” şi „Craiul Negru”, la bufetul din cimitirul armenesc Hanul Langer Dacă în anul 1871 Suceava avea, aşa c...